Online marketing in de motorbranche - LOOP Online header

Online marketing kansen in de motorbranche

Online marketing in de motorbranche

Motorliefhebbers zijn fanatiek op de weg én online. Op een dag of avond dat ze niet op pad kunnen met de motor, laten ze zich online graag inspireren op platformen zoals Meta en YouTube. Video’s bekijken van nieuwe motoren en verschillende modellen vergelijken, of om te zien hoe andere motorliefhebbers een motortocht beleven.
De doelgroep is online actief maar hoe zit dit met bedrijven in de motorbranche? Worden alle kansen op het gebied van online marketing in de motorbranche benut?

Zo kunnen online marketing campagnes onder andere ingezet worden met als doel:

Online marketing in de motorbranche vs. offline marketing

Allereerst, wij begrijpen dat je als bedrijf in de motorbranche op zoek bent naar de juiste verdeling in online marketing en zichtbaarheid vs. offline marketing en zichtbaarheid.
Zo weet je dat voordat de doelgroep een showroom binnenstapt (offline) ze zich eerst online gaan oriënteren.
Een ander voorbeeld is de MOTORbeurs Utrecht die jaarlijks aan het begin van het “motorseizoen” plaatsvindt. Een mooi evenement, waar wij zelf in de afgelopen jaren ook een kijkje zijn gaan nemen om de laatste trends & ontwikkelingen te zien in de motorbranche. Enerzijds omdat we zelf motorliefhebber zijn en anderzijds omdat we de online marketing voor meerdere bedrijven in de motorbranche verzorgen. Dit offline evenement wil je online promoten zodat de doelgroep weet dat ze jouw organisatie ook op deze beurs kunnen vinden.

Je wilt het beschikbare marketingbudget effectief inzetten en weet dat de doelgroep online actief is. Tot op heden heb je wellicht relatief veel aan offline marketing uitgegeven. Dit werkt prima maar je weet dat de online zichtbaarheid essentieel is om de concurrentie voor te blijven en de doelgroep op de juiste momenten te bereiken.

Wij denken graag met jullie mee over deze en andere vraagstukken. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden van online marketing binnen de motorbranche.

Tips automotive marketing

Wij hebben voor diverse klanten automotive marketing ingezet, vooral campagnes in de motorbranche. We delen onze tips graag met jou zodat jij ook het optimale uit het online marketing budget kunt halen.

Gerichte advertenties voor iedere motorliefhebber

Uit ervaring weten we dat er een brede doelgroep is, van jonge tot oudere motorliefhebbers. Van straat, offroad tot circuit rijders en nog veel meer. Deze doelgroepen hebben verschillende behoeften. Wellicht bereik je nu vooral een bepaalde doelgroep en een andere doelgroep juist niet, of bereik je alle doelgroepen met dezelfde boodschap?

Onze tip is om gerichte content per doelgroep te gebruiken. Bepaal wat kenmerkend voor de doelgroep is en waar ze behoefte aan hebben.

  • Zo willen/mogen jonge motorrijders, die pas net hun rijbewijs hebben, nog geen zware motor. Ze willen er goed uitzien op de motor maar hebben een beperkt budget dat ze kunnen besteden aan hun eerste motor en kleding. Houd hier rekening mee en laat deze doelgroep voor hun relevante motoren en kleding zien. Je kunt ook denken aan een actie waarbij ze korting krijgen op kleding bij de aankoop van een motor.
  • Oudere liefhebbers van toertochten of verre reizen zijn op zoek naar een comfortabele motor. Deze doelgroep kan ook zo maar eens op zoek zijn naar een navigatiesysteem of een bijpassende kofferset. Daar kun je op inspelen met de advertenties.

 

Heb je een advertentie die aansluit op de doelgroep, zorg er dan ook voor dat de advertentie aansluit op de landingspagina.
Door vervolgens gebruik te maken van UTM Tagging, een stuk code dat je toevoegt aan de URL, kun je de resultaten beter analyseren in Google Analytics. Op deze manier kun je verschillende advertentievarianten testen.

  • Zorgt een modelspecifieke advertentie voor andere resultaten dan een advertentie gericht op de beleving van het motorrijden?
  • De inzet van verschillende visuals zoals:
    • Één afbeelding.
    • Een carrousel, waarbij men door verschillende modellen kan swipen.
    • Een video, die een goede indruk geeft van een beleving van een motortocht of een evenement.

Test wat voor jouw campagnes het beste werkt!

Seizoensgebonden campagnes

Vanaf het begin van het motorseizoen neemt de online zichtbaarheid van veel bedrijven in de motorbranche toe. Ook jij wilt daar bij staan met campagnes voor de promotie van onder andere evenementen en specifieke modellen.
Door ook na het motorseizoen te adverteren blijf je top of mind bij de doelgroep. Er is in die periode vaak minder concurrentie, waardoor je minder budget nodig hebt om zichtbaar te zijn. Zo kun je er in de winter voor kiezen om de focus te leggen op bijvoorbeeld enduro evenementen of de winterstalling die je als motordealer aanbiedt.

Bereik de motorliefhebbers met de juiste campagnes

Bepaal op welke kanalen je de doelgroep vooral kunt bereiken. Voor onze klanten in de motorbranche zetten wij veelal Meta campagnes (Facebook en Instagram) en Google Ads campagnes in.

Tips Meta campagnes in de motorbranche

Afhankelijk van wat je wilt bereiken met een campagne kies je bij de instellingen voor een specifieke campagne doelstelling. In sommige gevallen hebben wij ervaren dat het interessant is om verschillende campagne doelstellingen in te zetten.

Voorbeeld: Bij de promotie van een evenement is het belangrijkste doel om personen een landingspagina te laten bezoeken. Op deze landingspagina kunnen ze zich aanmelden voor het evenement.
Voor deze promotie besteden we het meeste budget aan een Verkeer campagne. Bij dit type campagne krijgen we binnen ons budget namelijk de meeste klikken, tegen gunstige kosten per klik (CPC).
Daarnaast kiezen we ervoor om, naast de Verkeer campagne, in de eerste periode ook een Bekendheid campagne actief te zetten. Met dit type campagne bereiken we zoveel mogelijk unieke personen die aan de doelgroep targeting voldoen, tegen relatief lage kosten per 1.000 weergaven. Op deze manier kunnen we met een beperkt budget het evenement bij een groot deel van de doelgroep onder de aandacht brengen.
De kosten per klik op een link liggen bij dit type campagne wel hoger, in vergelijking met een verkeer campagne, om die reden houden we de Bekendheid campagne een korte periode actief.

Als een evenement of motor promotie bij meerdere motor dealers plaatsvindt, dan is het interessant om een dealer campagne per regio op te zetten. De campagne wordt dan ingezet op de specifieke locatie rondom de vestiging.

  • Op deze manier kun je de doelgroep gerichte advertenties laten zien over de motordealer in hun regio.
    • Indien gewenst kun je ervoor kiezen om de specifieke motordealer in de advertentie te benoemen en/of te taggen.
  • Als een bepaalde motordealer meer focus nodig heeft, bijvoorbeeld omdat er meer aanmeldingen voor een evenement nodig zijn of omdat er een grote voorraad van een bepaald model beschikbaar is, dan kun je eenvoudig bijsturen.
    • Enerzijds door de straal rondom de vestiging te vergroten
    • Anderzijds door het budget van deze campagne te verhogen.

Eerder in deze blog hebben we de tip gegeven om UTM tagging in advertenties te gebruiken zodat je de resultaten in Google Analytics kunt analyseren.
Daarnaast bekijken wij verschillende statistieken in het Meta platform om te bepalen welke advertentie de doelgroep het meest heeft getriggered. Uiteraard is dit afhankelijk van het doel van de campagne. Als het doel is om personen naar de landingspagina te krijgen dan kijken we naar:

  • De doorklikratio (CTR) op de advertentie.
    De advertenties met de laagste CTR vervangen we door een nieuwe advertentie zodat we de kans op een klik naar de landingspagina vergroten.
  • De kosten per klik (CPC).
    We willen binnen het budget zoveel mogelijk klikken krijgen, tegen de laagste CPC. De advertenties met de hoogste CPC vervangen we door nieuwe advertenties.


Op deze manier analyseren we ook de resultaten van de verschillende doelgroep targeting die we hebben ingesteld. Zo zien we vaak een hoge CTR bij de “fans”, dit zijn personen die de Facebook pagina volgen of interactie hebben gehad met een eerdere post of advertentie. Het is logisch dat deze doelgroep eerder doorklikt op een advertentie. Toch willen we niet te veel budget aan deze doelgroep besteden, aangezien het een beperkte doelgroepgrootte is. Als deze fans de advertentie meerdere keren hebben gezien, dan is het minder effectief om budget aan deze doelgroep te blijven uitgeven. We willen dan liever een nieuwe doelgroep bereiken. We kijken daarom ook naar:

  • De frequentie.
    Dit is het gemiddelde aantal keer dat een persoon de advertentie heeft gezien.
Online marketing in de motorbranche - LOOP Online online vs offline

Tips Google Ads campagnes in de motorbranche

Met dit type campagne worden jouw advertenties getoond in de Google zoekmachine op het moment dat de doelgroep er naar zoekt.
Denk hierbij aan algemene zoekwoorden zoals “proefrit motor” en “motor testen”. Deze doelgroep is nog niet op zoek naar een specifiek motormerk. Deze nieuwe doelgroep wil je inspireren met jouw merk.
Daarnaast kun je campagnes opzetten met zoekwoorden gericht op specifieke motordealers en plaatsnamen of campagnes met modelspecifieke zoekwoorden. De kans op een doorklik op de advertentie is bij de laatst genoemde zoekwoorden groter omdat ze al bekend zijn met het model en merk.

Extra tip: Als een specifiek model niet meer nieuw te koop is maar er wordt nog wel veel naar dit model gekocht, dan kun je de doelgroep een tekstadvertentie tonen van een alternatief model dat goed aansluit bij het model waarnaar ze op zoek zijn. 

Dit type campagne zetten we in voor extra zichtbaarheid op specifieke websites zoals marktplaats.nl, racesport.nl, motor-forum.nl en op youtube.com.
Met de juiste targeting worden jullie banners, op dergelijke externe websites, getoond aan personen die volgens Google interesse in motoren hebben.

Motorliefhebbers brengen veel tijd door op YouTube. Ze bekijken video’s van de nieuwste modellen, motortochten en leuke motor gadgets.
Met Google Ads YouTube campagnes kunnen jullie video advertenties getoond worden op YouTube kanalen zoals MotorNL.
Hierbij kun je bijvoorbeeld een video van een bepaald model of evenement tonen, voorafgaand aan een video die een persoon op een YouTube kanaal bekijkt. De doelgroep targeting kun je zelf instellen. Zo kun je de advertenties laten zien aan een persoon die, op basis van zijn internetgedrag, interesse heeft in motoren.

Wil je graag meer weten over de mogelijkheden van online marketing in de motorbranche? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

Wil jij weten wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?​

Effectief online adverteren