Online marketing tips en recruitment campagnes in de zorg
Als zorgorganisatie ben je op zoek naar de juiste balans in het aantal cliënten en het aantal medewerkers binnen de organisatie. Bij sommige zorgorganisaties kan het beschikbare budget voor nieuwe medewerkers deels afhankelijk zijn van het zorgbudget per cliënt. Als er weinig cliënten zijn en daarmee minder zorgbudget, dan kunnen er geen nieuwe medewerkers aangenomen worden.
Toch wil je als organisatie de huidige medewerkers tevreden houden en is het belangrijk dat ze niet een te hoge werkdruk krijgen.
Deze en andere vraagstukken zoals bezuinigingen in de zorg en krapte op de arbeidsmarkt, vragen om een gedegen online marketing aanpak.
Je vraagt je misschien af hoe een juiste online marketing aanpak jullie zorgorganisatie met deze vraagstukken kan helpen?
- Door de inzet van online campagnes kun je snel schakelen om de juiste doelgroep (cliënt en/of medewerker) op een bepaald moment aan te trekken.
Op basis van onze ervaringen met campagnes in de zorg hebben wij diverse tips opgesteld die we graag met jou delen in deze blog, zodat het beschikbare marketingbudget effectief ingezet kan worden.
We beginnen met 5 tips voor zorgmarketing, om zowel nieuwe cliënten als nieuwe medewerkers te bereiken. Daarna gaan we in de blog verder in op recruitment campagnes.
Zorgmarketing - 5 tips
Tip 1: Zet verschillende platformen in (Facebook, Instagram, LinkedIn, Google Ads) en analyseer op basis van de campagneresultaten of een specifieke doelgroep beter bereikt kan worden op een specifiek platform.
- Onze ervaring is dat een werkgelegenheid campagne in Meta goed werkt voor de werving van nieuwe zorgmedewerkers.
- Ben je op zoek naar nieuwe cliënten dan is het in ieder geval interessant om een Google Ads campagne actief te hebben, zodat jullie organisatie in Google gevonden wordt als iemand zoekt naar bijvoorbeeld “zorginstelling Gelderland”.
- In zorgmarketing kunnen platformen elkaar aanvullen. Zo kan een advertentie op Instagram ervoor zorgen dat deze persoon bekend wordt met jullie zorgorganisatie en op een later moment in Google gaat zoeken, dan is het goed als jullie organisatie op dat moment in Google getoond wordt.
Tip 2: Maak advertenties die aansluiten bij de doelgroep en link naar de juiste landingspagina voor deze doelgroep.
- Iemand die op zoek is naar een zorginstelling voor een cliënt zal niet op de advertentie klikken als de advertentie gericht is op een openstaande vacature. Zo zal het voor een medewerker die openstaat voor een nieuwe baan niet duidelijk zijn dat jullie als organisatie openstaande vacatures hebben als de advertentie gericht is op het vinden van nieuwe cliënten. Het is daarom belangrijk dat de advertentie aansluit op de doelgroep.
- Mocht een persoon toch op de advertentie klikken en vervolgens niet op de juiste landingspagina terecht komen, dan is de kans alsnog groot dat de bezoekers de website verlaten, dat is zonde van het advertentiebudget. Het is daarom goed om de landingspagina te gebruiken die aansluit bij de doelgroep. Voor potentiële medewerkers kan dit een vacaturepagina zijn. Voor cliënten een pagina waarop ze de nodige informatie over jullie zorgorganisatie zien.
- Wil je ook graag een algemene advertentie over jullie organisatie? Dat kan in een branding campagne, hiermee vergroot je de naamsbekendheid van jullie zorgorganisatie in de gewenste regio.
Tip 3: Maak in de advertenties gebruik van UTM tagging, daarbij voeg je een extra stuk code toe aan de URL. Dit maakt het mogelijk om in Google Analytics de data te analyseren en te bepalen welke advertentie het beste presteert.
Je kunt dan verschillende advertentievarianten testen zoals:
- Afbeeldingen met tekst en zonder tekst.
- Lange en korte advertentieteksten.
- Een vraag stellen in de advertentie om de doelgroep nieuwsgierig te maken.
Tip 4: Zorg dat je weet wanneer de campagnes een succes zijn.
- Wat wil je dat bezoekers op de website doen?
Voor nieuwe cliënten kan de conversie zijn contact opnemen, voor nieuwe medewerkers kan dit solliciteren zijn.
- Zorg dat deze acties als conversies gemeten worden op je website zodat je de conversie data kan gebruiken om de campagnes verder te optimaliseren en te bepalen wat goed werkt en wat minder effectief is. Op deze manier kun je het online marketing budget effect inzetten.
Tip 5: Maak indien mogelijk gebruik van Google Ad Grants.
Sommige zorgorganisaties komen in aanmerking voor een gratis advertentiebudget in een Google Ad Grants account. Dit is een budget van 10.000 dollar per maand dat beschikbaar is om te gebruiken aan Google Ads Search campagnes. Lees onze blog over Google Ad Grants om meer te weten over de voorwaarden.
Met Google Ads Search campagnes kan jullie organisatie gevonden worden met specifieke zoekwoorden in Google, met advertenties die aansluiten bij deze zoekopdrachten.
Als een vriend of familielid van een cliënt bijvoorbeeld zoekt naar “zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking” dan kan een advertentie getoond worden die hierop aansluit.
Als een zorgmedewerker zoekt naar “vacature gehandicaptenzorg” dan kunnen jullie ook daarbij getoond worden met een andere advertentietekst.
Op deze manier zorg je ervoor dat jullie de juiste boodschap overbrengen naar de verschillende doelgroepen, op het moment dat de doelgroep ernaar op zoek is.
Twijfel je of de bovengenoemde tips voor zorgmarketing in jullie campagnes goed worden toegepast?
Vraag een campagne review aan voor deze en andere verbeterpunten in jullie campagnes.
Recruitment campagnes in de zorg
In de rest van deze blog willen we dieper ingaan op het onderdeel recruitment campagnes in de zorg. Door krapte op de arbeidsmarkt is het vinden van de juiste medewerkers voor veel zorgorganisaties een uitdaging.
Daarnaast zorgt de aankondiging van de belastingdienst om in 2025 meer te gaan controleren op schijnzelfstandigheid voor nieuwe uitdagingen. Uitdagingen die voor zorgorganisaties ook weer nieuwe kansen bieden. Steeds meer zzp’ers in de zorg overwegen namelijk om in dienst te komen bij een zorgorganisatie. Bereik deze doelgroep van zzp’ers met de juiste boodschap, om ze in contact te laten komen met jullie organisatie.
Wij geven jou graag een goed beeld van de mogelijkheden van recruitment campagnes in de gezondheidszorg. Deze tips delen we op basis van onze ervaringen met recruitment campagnes die wij hebben beheerd voor zorgorganisaties.

Recruitment campagnes via Meta
- Werkgelegenheid campagne
Werkgelegenheid campagnes in Meta (Facebook en Instagram) zijn effectief om tegen gunstige kosten per klik bezoekers naar vacaturepagina’s te krijgen.
Omdat er bij dit type campagne weinig mogelijkheden in targeting zijn is het belangrijk om in de advertentieteksten aan te geven waar jullie naar op zoek zijn. Je kunt daarbij denken aan het benoemen van aspecten in de advertentie zoals: wel/geen zorgopleiding vereist, als er wel een zorgopleiding nodig is dan kun je aangeven welk niveau, al dan niet onregelmatig werken of bijvoorbeeld alleen nachtdiensten, salarisindicatie en de regio waar de vacature is.
- Campagne per regio
Heeft jullie zorgorganisatie vestigingen in meerdere locaties, dan kan het interessant zijn om een aparte campagne in te zetten per regio.
Het voordeel van deze opsplitsing is dat je het budget kunt verhogen indien een regio meer kandidaten nodig heeft. Dat het voor bepaalde regio’s meer een uitdaging is om kandidaten te krijgen kan verschillende redenen hebben, denk aan bevolkingsdichtheid en het aantal andere werkgevers in de zorg in die regio.
Onze ervaring is dat extra focus op deze regio’s, door middel van meer budget en aparte advertenties, kan helpen om ook voor de uitdagende regio’s de juiste kandidaten te vinden.
Aan de andere kant wil je het budget kunnen verlagen, of de campagne onderbreken, indien er voldoende kandidaten in een specifieke regio zijn.
- Locatie targeting
Hoeveel kilometer zijn medewerkers bereid om te reizen?
Bepaal op basis daarvan de straal die je instelt in de recruitment campagne, met een minimale straal van 17 km bij een werkgelegenheid campagne.
- Wissel advertenties af en test welke het beste werkt
Gebruik een afbeelding met alleen cliënten, alleen medewerkers en een combinatie van medewerker en cliënt.
Uit de campagnes die wij hebben gedraaid hebben we in de statistieken gezien dat onder andere afbeeldingen met vrolijke medewerkers en cliënten goed werken.
Kijk ook wat het effect is van het gebruik van een korte en lange video. Een lange video geeft kandidaten een goede indruk van hoe een werkdag eruit ziet.
Terwijl korte video’s juist gebruikt kunnen worden om de aandacht te trekken.
- Remarketing advertenties
Maak gebruik van remarketing advertenties om kandidaten nogmaals in contact te brengen met jullie zorgorganisaties. Je kunt dan personen opnieuw bereiken, personen die eerder al interactie hebben gehad met een advertentie of de volgers van jullie social media pagina.
Dit betreft vaak een kleine doelgroep dus het is goed om de frequentie (hoe vaak een persoon de advertentie ziet) in de gaten te houden om irritatie te voorkomen.
Bij het beheren van recruitment campagnes hebben wij ervaren dat de inzet van remarketing advertenties onder andere interessant zijn na vakantieperiodes. In de vakantie gaan mensen nadenken of ze nog tevreden zijn met hun werk. Jullie kunnen de zorgmedewerkers dan inspireren om met jullie in contact te komen om weer meer werkgeluk te gaan ervaren.
- Gebruik verschillende campagne doelstellingen
Start met een “verkeer” campagne om kandidaten naar de website te krijgen. Zorg dat de juiste conversies gemeten worden in Meta. Indien er voldoende advertentiebudget is, dan kan als aanvulling een “lead” campagne opgezet worden zodra er voldoende conversie data in Meta verzameld is.
- Analyseer de verschillende Meta plaatsingen
Je wilt de doelgroep bereiken op zowel Facebook als Instagram, met verschillende formaten zoals ook stories. Analyseer vanuit welke plaatsing je de beste resultaten behaald.
Zo denken veel bedrijven dat de doelgroep vooral actief is op Instagram maar zien wij in de statistieken veelal dat er vanuit Facebook meer klikken naar de website komen, tegen gunstige kosten per klik.

Recruitment campagnes via Google Ads
Gebruik Google Ads Search campagnes om met zoekwoorden getoond te worden. Maak daarbij gebruik van zoekwoorden gericht op specifieke functies zoals “vacature doktersassistente” en “baan in de gehandicaptenzorg” maar ook algemene zoekwoorden zoals “werken in de zorg” en “werken in de zorg zonder diploma”.
- Display campagnes voor extra zichtbaarheid
Zet Google Ads Display campagnes in voor extra zichtbaarheid.
Met dit type campagne kunnen jullie banners getoond worden op externe websites zoals carrieretijger.nl, nationaleberoepengids.nl en linda.nl, op basis van verschillende targeting, bijvoorbeeld:
- Personen die volgens Google interesse hebben in banen in de gezondheidszorg.
- Websites die gaan over Gezondheidsvoorlichting en verpleegkundige-opleidingen, Gehandicapten en hulpmiddelen, Begeleid wonen en langdurige verzorging, Hulpmiddelen voor gehandicapten, Banen in de gezondheidszorg, Verpleging.
- Websites die specifieke onderwerpen of zoekwoorden zoals “vacatures zorg” bevatten, bijvoorbeeld op nieuwssites. Zo kun je met dit type campagne met een banner getoond worden op een nieuwswebsite waar schijnzelfstandigheid als nieuwsitem besproken wordt. Met deze banner kun je zzp’ers aanspreken om bij jullie zorgorganisatie in dienst te komen.
- Je kunt indien gewenst ook bepaalde leeftijdscategorieën targeten.

Recruitment campagnes via LinkedIn
- LinkedIn lead campagnes voor het verzamelen van contactgegevens van kandidaten
Bij dit type campagne kun je een specifieke doelgroep targeten op basis van onder andere functie en branche.
- Bied zowel adviesgesprekken als whitepapers aan
De doelgroep laat je een advertentie zien waarin je bijvoorbeeld een adviesgesprek aanbiedt of een whitepaper. Door contactgegevens achter te laten kunnen ze dit adviesgesprek aanvragen of de whitepaper downloaden.
Er zijn onderzoeken die aantonen dat het tot wel een jaar kan duren voordat zorgmedewerkers switchen van baan. Om die reden is het goed om naast adviesgesprekken ook whitepapers met tips te promoten, waardoor je als zorgorganisatie top of mind blijft bij de zorgmedewerkers.
Als ze op een later moment in hun carrière overwegen om over te stappen naar een andere zorgorganisatie, dan hebben ze jullie whitepaper in de mailbox waardoor het gemakkelijker wordt om met jullie in contact te komen.
- Voeg waarde toe met een whitepaper
In het whitepaper kunnen jullie als zorgorganisatie tips delen waar zorgmedewerkers iets aan hebben, ook als ze op dat moment niet direct voor jullie als organisatie kiezen.
Denk bijvoorbeeld aan tips om de tijd die ze met administratie bezig zijn te verminderen, zodat er meer tijd overblijft voor de cliënt.
Bedenk welke pijnpunten er bij de zorgmedewerkers spelen en geef daarvoor tips zodat je waarde toevoegt.
Wil je graag meer weten over de mogelijkheden van online marketing en recruitment campagnes voor jullie zorgorganisatie? Neem dan contact op met een van onze specialisten.