Marketing voor makelaars

Wat is de juiste online marketing aanpak voor makelaars?

Marketing voor makelaars

Je vraagt je misschien af hoe je als makelaar aan nieuwe klanten komt? Als makelaar weet je dat timing en targeting cruciaal zijn voor succes. Net zoals je de perfecte woning matcht met de juiste koper, breng je met effectieve campagnes jouw diensten precies op de juiste wijze onder de aandacht bij potentiële klanten. Wij vertellen je graag meer over de inzet van online marketing campagnes voor makelaars.

Hoe je als makelaar aan nieuwe klanten komt met behulp van campagnes?
Voor je aan de slag gaat met campagnes is het goed om voor jezelf antwoord te geven op een aantal vragen:

Is er bijvoorbeeld een bepaald segment, zoals woningaanbod in bepaalde prijsklassen, waar je gespecialiseerd in bent?

Bijvoorbeeld taxaties, verkoop, aankoop of verhuur? Je kunt daarbij rekening houden met marges, specialisatie, vraag en aanbod.

Richt dan je campagnes op die locaties. Zijn er bepaalde regio’s die je met campagnes extra onder de aandacht wilt brengen omdat je daar bijvoorbeeld een groot woningaanbod hebt dat je onder de aandacht wilt brengen, dan kun je campagnes per regio opzetten. Of richt jij je met jouw aanbod op vastgoed in het buitenland? Dan kan je juist zorgen voor online zichtbaarheid in Nederland bij personen die overwegen om in het buitenland een aankoop te doen.

De vastgoedbranche is een concurrerende branche. Het is belangrijk dat je in advertentieteksten en op de website duidelijk naar voren laat komen waarom de doelgroep voor jullie moet kiezen? Wat maakt jou anders dan andere makelaars?

Tips vastgoedmarketing

Met behulp van de antwoorden op bovenstaande vragen krijgen zowel jij, als het marketingbureau waarmee je samenwerkt, een beter beeld van de doelgroep die je wilt bereiken: wie, waar, wanneer en met welke boodschap?
Aan de hand daarvan kan de keuze gemaakt worden welke platforms voor jou het meest interessant zijn om campagnes op in te zetten.
In deze blog delen wij graag onze tips voor de inzet van vastgoedmarketing, zodat je weet welke verschillende type campagnes interessant zijn in de vastgoedbranche.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden van online marketing binnen de vastgoedbranche.

De inzet van Google Ads voor makelaars

De inzet van Google Ads campagnes maakt het voor makelaars mogelijk om met een advertentie getoond te worden in de Google zoekmachine bij relevante zoekopdrachten. Dit kunnen brede zoekopdrachten zijn, maar ook specifieke(re) zoekopdrachten.

Bij brede zoekwoorden kun je denken aan de zoekopdracht: huis verkopen. Bij deze zoekopdracht is nog niet bekend of de persoon op zoek is naar een makelaar of op zoek is naar algemene informatie voor het verkopen van een huis.

Als een persoon op zoek is naar een verkoopmakelaar (eventueel in combinatie met een plaatsnaam), dan is de zoekopdracht al specifieker gericht op jouw dienstverlening. Ben je als verkoopmakelaar actief in Nijmegen, dan wil je dus graag prominent getoond worden zodra iemand “verkoopmakelaar Nijmegen” ingeeft in Google. De kans op een contactaanvraag is dan immers groot, aangezien jouw dienstverlening goed aansluit.

Ben je bijvoorbeeld een NVM makelaar dan is het ook interessant om met die woorden gevonden te worden zoals “NVM aankoopmakelaar” en “NVM aankoopmakelaar kosten”. In de advertentietekst benoem je dan de voordelen van het kiezen voor een NVM makelaar.

Behalve getoond worden met advertenties in de Google zoekmachine is het voor makelaars ook interessant om getoond te worden op externe websites. 
Met Google Ads banner campagnes kunnen banners getoond worden aan personen op interessante websites zoals Funda.nl, Pararius.nl en Marktplaats.nl
Een andere optie is om geen specifieke websites te targeten maar om de doelgroep te targeten op basis van een gebeurtenis die in hun leven speelt. Zo kun je een doelgroep bereiken die bezig is een huis te kopen, overweegt om een huis te kopen of personen die op het punt staan te verhuizen.
Je kunt de banners ook tonen aan bezoekers die eerder op jullie website zijn geweest, zo blijf je in beeld bij deze doelgroep die al bekend is met jullie bedrijf.

Google Ads campagnes voor makelaars

Meta (Facebook en Instagram) campagnes voor makelaars

Meta campagnes geven makelaars de mogelijkheid om personen te inspireren met advertenties op Facebook en Instagram. Door de juiste content aan te bieden en slim gebruik te maken van teksten en visuals vergroot je de kans op kwalitatieve leads.

Is er een bepaald segment, zoals woningaanbod in bepaalde prijsklassen, waar je gespecialiseerd in bent? Laat dit dan terugkomen in de advertentie zodat je de juiste doelgroep aanspreekt met de advertentie.

  • Jonge Professionals (25-35 jaar) hebben vaak hun eerste aankoop. Heb je vooral starterswoningen in je portefeuille dan kun je advertenties maken die aansluiten bij deze jongere doelgroep. Focus je in de tekst bijvoorbeeld op financieringsmogelijkheden. Gebruik beeldmateriaal met een moderne uitstraling.
  • Gezinnen (35-50 jaar) zijn op zoek naar een eengezinswoning met tuin. Focus met de advertentie op scholen en voorzieningen in de buurt en mogelijkheden voor verbouwingen aan het huis. Gebruik beeldmateriaal met een warme uitstraling gericht op families.
  • Senioren (65+ jaar) kunnen advertenties met gelijkvloerse woningen of appartementen interessant vinden. Ze hebben wellicht behoefte aan zorgvoorzieningen in de buurt en energiezuinige oplossingen, benoem deze mogelijkheden in de tekst. Gebruik beeldmateriaal met een professionele en betrouwbare uitstraling.

Schrijf een whitepaper waarin je bijvoorbeeld tips geeft voor het kopen of verkopen van een huis. Dit kunnen tips zijn die voor jou als makelaar vanzelfsprekend zijn maar voor de doelgroep, die immers niet dagelijks een huis koopt of verkoopt, erg van toegevoegde waarde. Het whitepaper kun je gebruiken in een lead campagne zodat je contactgegevens verzamelt van potentiële klanten.

Een andere asset die je kunt aanbieden is bijvoorbeeld een gratis waardebepaling, die ze krijgen als ze contactgegevens achterlaten. Dit is een mooie manier om in contact te komen met personen die overwegen hun huis te koop te zetten. Als jij als makelaar in dit stadium al waarde voor hen kan bieden is de kans groot dat ze jouw kantoor ook meenemen in hun overweging zodra ze klaar zijn om te gaan verkopen.

Online marketing voor makelaars

Internationale vastgoedmarketing

Steeds meer personen zijn op zoek naar een tweede woning in het buitenland, als investering of vakantiewoning. We geven daarom ook graag een aantal tips voor de inzet van internationale vastgoedmarketing.
Ben jij een Nederlandse makelaar gespecialiseerd in vastgoed in het buitenland, bijvoorbeeld Spanje?

Met Meta campagnes kun je Nederlanders bereiken (die al dan niet woonachtig zijn in Spanje). Deze doelgroep wil je andere advertenties laten zien dan de bovengenoemde doelgroepen die voor zichzelf op zoek zijn naar een woning.

  • Zo kun je concrete cijfers en ROI-voorbeelden tonen of marktanalyses van waardeontwikkeling in groeiende regio’s.
  • Je kunt praktische tips geven over het aankoopproces in Spanje. Aangezien dit proces afwijkt van het kopen van een woning in Nederland zullen potentiële kopers jullie social media kanalen graag willen volgen om deze tips te zien. Hierdoor breid je jouw zichtbaarheid uit bij een zeer relevante doelgroep die ook steeds meer een band met je opbouwt.
  • Je kunt succesverhalen van tevreden klanten delen omdat het kopen van een woning over de grens toch vaak nog net iets spannender is voor deze mensen.

 

Google Ads campagnes kunnen gebruikt worden om de doelgroep te bereiken als ze zoeken naar “woning kopen in het buitenland”. 
Specifiek voor een makelaar in Spanje kun je denken aan zoekwoorden zoals “Nederlandse makelaar Spanje” of een combinatie met een specifieke regio in Spanje zoals “Nederlandse makelaar Costa Blanca” of “Nederlandse makelaar Costa del Sol”.
Ook is het handig om zoekwoorden op te nemen gericht op de plaatsen waarvoor je woningen in de portefeuille hebt zoals “appartement kopen Alicante”. 
Hoe krachtig is het als een persoon in Nederland zo in Google zoekt en vervolgens een tekstadvertentie in het Nederlands ziet waarin appartementen in Alicante worden benoemd en dat na het klikken je daar ook direct bij uitkomt op de website?
Precies, doordat het zo goed aansluit, wil je dit soort zoekopdrachten echt opvangen omdat de kans op een lead groot is.

Social Media campagnes voor makelaars

LinkedIn campagnes voor de vastgoedbranche

Wil jij je als makelaar richten op personen die interesse hebben in vastgoedinvestering in Nederland of het buitenland, dan kan de inzet van LinkedIn campagnes interessant zijn.
LinkedIn campagnes zijn zeer geschikt om de zakelijke markt te bereiken.

  • Je kunt ondernemers bereiken, eigenaren van bedrijven die vastgoedinvesteringen mogelijk interessant vinden.
  • Ook zijn er specifieke interesses en vaardigheden zoals “vastgoedinvesteringen”, “vastgoedbeleggingen”, “financiële investeringen” die LinkedIn campagnes voor de vastgoedbranche interessant kunnen maken.

 

Met een LinkedIn lead campagne kun je contactgegevens van de doelgroep verzamelen. Daarbij kun je denken aan het aanbieden van een gratis investeerders gids die ze kunnen downloaden nadat ze hun contactgegevens hebben achtergelaten. Andere opties van downloads zijn een whitepaper met praktische tips over fiscale voordelen of een case-studie met succesvolle investeringen. 
Je kunt ook een webinar voor vastgoedinvesteringen promoten en op die manier leads verzamelen of ze de mogelijkheid geven om een vrijblijvend consult met jullie in te plannen.

Wil je graag meer weten over de mogelijkheden van online marketing in de vastgoedbranche?
Neem dan contact op met een van onze specialisten.

Wil jij weten wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?​

Effectief online adverteren