Marketing automation in Google Ads
Veel marketeers, bedrijven en klanten zijn steeds meer bezig met marketing automation.
Marketing automation is een breed begrip, een voorbeeld van marketing automation waar wij allemaal dagelijks mee te maken hebben zijn de e-mails die we ontvangen (e-mailmarketing automation).
Wij vinden het belangrijk dat onze kennis altijd up to date is. Bij LOOP Online hebben we daarom onlangs een webinar gevolgd over marketing automation in Google Ads.
Google Ads | biedstrategieën
In Google Ads zijn veel mogelijkheden van automatisering. Zo kun je o.a. de biedstrategie ‘’klikken maximaliseren’’ kiezen of ‘’conversies maximaliseren’’.
Dat klinkt interessant, echter wij weten uit ervaring dat dit niet voor alle klanten de gewenste resultaten geeft. Zo moet je bijvoorbeeld in de afgelopen periode voldoende conversies via de campagnes hebben behaald, om het optimale resultaat te halen uit de biedstrategie ‘’conversies maximaliseren’’. Als je niet voldoende conversies hebt behaald en toch kiest voor deze biedstrategie, dan kan dit ervoor zorgen dat je nog maar beperkt zichtbaar bent in de Google zoekmachine en zelfs minder goede resultaten behaald.
Google Ads | automatiseringstools
Naast biedstrategieën zijn er verschillende automatiseringstools zoals Channable die gebruikt kunnen worden in Google Ads. Deze tools zorgen ervoor dat merken en producten automatisch worden toegevoegd aan Google Shopping campagnes. Het gebruik hiervan is vooral interessant voor webshops met veel (wisselende) producten.
Ook worden hierdoor enkel de producten met voldoende voorraad getoond, wel zo effectief aangezien iedere consument snelle levering verwacht.
Je blijft zelf de campagne strategie bedenken en het is belangrijk dat je de campagnes optimaliseert zoals je voorheen ook deed. De automatiseringstool kan je wel helpen ervoor te zorgen dat het aanbod aan producten in je campagne altijd actueel is, wat resulteert in een efficiënte besteding van het advertentiebudget.
Kortom, marketing automation biedt mogelijkheden maar niet voor alle bedrijven. Blijf altijd zelf nadenken over de juiste strategie!
Wil je weten wat volgens ons een goede Google Ads Shopping strategie is? Lees dan de blog die wij eerder hebben geschreven over de Google Ads Shopping strategie die wij hanteren.

