Concurrentie voorblijven concurrentieanalayse

De concurrentie bespioneren

De concurrentie voorblijven met de juiste analyses

Een van de online marketing vraagstukken waar wij klanten mee helpen is gericht op het voorblijven van concurrentie.

‘’Ik zie onze concurrentie online overal op Google, YouTube, Social Media en andere websites. Kunnen wij daar ook bij staan?’’
Jazeker, is het antwoord op deze vraag!

Centraal in onze werkwijze staan jouw doelgroep en jouw bedrijf. We gaan uit van de kracht van jullie bedrijf, waarom doen jullie wat jullie doen en hoe kunnen we dit alles het beste overbrengen op de doelgroep?
Aanvullend op deze kracht van jullie bedrijf is het wel interessant om te kijken wat de belangrijkste concurrenten online doen. Welke advertenties heeft de concurrent in Google, Meta en LinkedIn?
Hoe je dat kunt ontdekken vertellen we je graag in deze blog.

Concurrentieanalyse Google Ads

Hoger in Google staan dan je concurrentie? Dat willen we allemaal.
Er zijn verschillende manieren om inzicht te krijgen in de concurrentie en de advertenties die zij actief hebben in de Google zoekmachine.

  • Google Ads veilinginzichten:
    Het veilinginzichten rapport is beschikbaar in je Google Ads account. Dit rapport geeft onder andere aan hoeveel procent van de dag bepaalde concurrenten zichtbaar zijn in Google (het vertoningspercentage). Dit percentage kun je vergelijken met het percentage dat je zelf zichtbaar bent in Google. Ook wordt het percentage aangegeven hoe vaak de advertentie van een concurrent op een hogere positie is weergegeven dan jouw advertentie. Dit zijn interessante statistieken om mee te nemen in een concurrentieanalyse.
  • Centrum voor advertentietransparantie van Google:
    Op deze website kun je een analyse van de concurrentie doen door de naam of website van een concurrent op te geven. Je krijgt dan alle advertenties van deze concurrent te zien en daarbij kun je filteren op bijvoorbeeld Google Shopping, Google Zoeken of YouTube.
  • Advertenties in Google:
    Zoek de concurrent in Google en klik op de 3 puntjes bij een advertentie.
    Je hebt dan de mogelijkheid om alle advertenties van deze concurrent te bekijken.
    Daarnaast heb je de optie om te bekijken waarom je deze advertentie te zien krijgt, dit geeft je wellicht inzicht in de targeting die de concurrent heeft gebruikt.
Google Advertentiecentrum

Concurrentieanalyse Facebook en Instagram advertenties

  • Meta advertentiebibliotheek:
    Op deze website kun je de naam van de concurrent opgeven om te zien welke advertenties er actief zijn op Facebook en op Instagram. Deze inzichten kunnen worden opgenomen in de concurrentieanalyse.
  • Advertenties in Meta:
    Klik op de 3 puntjes bij een advertentie. Je krijgt dan de mogelijkheid om te zien waarom je deze advertentie te zien hebt gekregen. Dit geeft je inzicht in de targeting van deze concurrent zoals leeftijd, locatie en interesses waarop ze targeten.

Concurrentieanalyse LinkedIn advertenties

  • LinkedIn advertentiebibliotheek:
    Op deze website kun je de naam van de concurrent opgeven om te zien welke LinkedIn advertenties er actief zijn. Advertenties blijven een jaar lang in de advertentiebibliotheek nadat ze op LinkedIn zijn weergegeven, dit geldt dus ook voor de advertenties die jouw bedrijf actief heeft gehad.
    Weet je niet wie je concurrenten zijn? Dan kun je een concurrentieanalyse doen door gebruik te maken van de zoekfunctie en krijg je alle adverteerders te zien die aan de door jou opgegeven zoekcriteria voldoen.

Wil jij weten wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?​

Effectief online adverteren