Pinterest is een social media platform én zoekmachine in één. Waar op social media platformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn berichten worden geplaatst over het verleden (wat hebben we gisteren gedaan), is Pinterest meer gericht op de toekomst, inspiratie opdoen over wat we gaan doen bijvoorbeeld inspiratie over interieur, tuinieren en recepten.
Naast social media platform is Pinterest ook een zoekmachine, gebruikers zijn actief op zoek naar producten. Onze ervaring is dat de kosten voor het adverteren op Pinterest veel lager zijn dan om te adverteren in Google, dit omdat er nog relatief weinig concurrentie is op Pinterest. Je kunt de kosten om te adverteren op Pinterest vergelijken met de kosten om te adverteren op Facebook. De lage advertentiekosten en de combinatie van social media platform én zoekmachine maakt het voor bedrijven erg interessant om te adverteren op Pinterest.
Gebruikers op Pinterest maken borden aan waar afbeeldingen worden opgeslagen die ze elders online hebben gezien, dit kunnen dus ook afbeeldingen zijn van jouw bedrijf. Hoe jij Pinterest voor jouw bedrijf kunt gebruiken? Wij leren je er graag meer over.
Een zakelijk Pinterest account geeft jouw bedrijf de mogelijkheid om pins aan te maken die door anderen gevonden worden. Dit kunnen pins zijn van producten, recepten of een ander specifiek onderwerp zoals inspirerende quotes die je met anderen wilt delen.
De pin bestaat uit een titel, beschrijving met hashtag, afbeelding of video en een link naar de website. Door in de pins specifieke zoekwoorden te gebruiken kunnen de pins gevonden worden door jouw doelgroep. Adverteren op Pinterest zorgt er daarnaast voor dat nog meer relevante personen de pins te zien krijgen. Je vraagt je misschien af of Pinterest adverteren interessant is voor jouw type bedrijf?
Pinterest is voor bijna alle type bedrijven interessant, als je mooie afbeeldingen en video’s hebt. Om jou een beeld te geven van bedrijven waar het adverteren op Pinterest zeker niet mag ontbreken in de marketingstrategie, kijken we naar populaire categorieën waar op Pinterest naar wordt gezocht. Dit zijn onder meer recepten, interieur, kleding, doe-het-zelf, persoonlijke verzorging, reizen, gezondheid & fitness, cadeaus en tuinieren. Hierbij een aantal type bedrijven waarvoor de inzet van Pinterest advertenties dus in ieder geval relevant is:
Door te adverteren op Pinterest kun je jouw doelgroep bereiken in verschillende fases in de customer journey.
Wil je weten hoe wij dit aanpakken?
We zetten Pinterest campagnes in met verschillende campagnedoelstellingen:
1. Merkherkenning
2. Videoweergaven
3. Verkeer
4. Conversies