Pinterest adverteren

Pinterest is een social media platform én zoekmachine in één. Waar op social media platformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn berichten worden geplaatst over het verleden (wat hebben we gisteren gedaan), is Pinterest meer gericht op de toekomst, inspiratie opdoen over wat we gaan doen bijvoorbeeld inspiratie over interieur, tuinieren en recepten. 

Naast social media platform is Pinterest ook een zoekmachine, gebruikers zijn actief op zoek naar producten. Onze ervaring is dat de kosten voor het adverteren op Pinterest veel lager zijn dan om te adverteren in Google, dit omdat er nog relatief weinig concurrentie is op Pinterest. Je kunt de kosten om te adverteren op Pinterest vergelijken met de kosten om te adverteren op Facebook. De lage advertentiekosten en de combinatie van social media platform én zoekmachine maakt het voor bedrijven erg interessant om te adverteren op Pinterest.

Social media adverteren advertising LOOP Online

Pinterest voor bedrijven

Gebruikers op Pinterest maken borden aan waar afbeeldingen worden opgeslagen die ze elders online hebben gezien, dit kunnen dus ook afbeeldingen zijn van jouw bedrijf. Hoe jij Pinterest voor jouw bedrijf kunt gebruiken? Wij leren je er graag meer over.

Een zakelijk Pinterest account geeft jouw bedrijf de mogelijkheid om pins aan te maken die door anderen gevonden worden. Dit kunnen pins zijn van producten, recepten of een ander specifiek onderwerp zoals inspirerende quotes die je met anderen wilt delen. 
De pin bestaat uit een titel, beschrijving met hashtag, afbeelding of video en een link naar de website. Door in de pins specifieke zoekwoorden te gebruiken kunnen de pins gevonden worden door jouw doelgroep. Adverteren op Pinterest zorgt er daarnaast voor dat nog meer relevante personen de pins te zien krijgen. Je vraagt je misschien af of Pinterest adverteren interessant is voor jouw type bedrijf?

 

Voor welke bedrijven is Pinterest interessant?

Pinterest is voor bijna alle type bedrijven interessant, als je mooie afbeeldingen en video’s hebt. Om jou een beeld te geven van bedrijven waar het adverteren op Pinterest zeker niet mag ontbreken in de marketingstrategie, kijken we naar populaire categorieën waar op Pinterest naar wordt gezocht. Dit zijn onder meer recepten, interieur, kleding, doe-het-zelf, persoonlijke verzorging, reizen, gezondheid & fitness, cadeaus en tuinieren. Hierbij een aantal type bedrijven waarvoor de inzet van Pinterest advertenties dus in ieder geval relevant is:

  1. Webshops met fysieke producten; Pinterest is een social media platform waarbij mensen actief zoeken naar producten. Breng jouw producten onder de aandacht, ook als cadeau tip aangezien Pinterest veel gebruikt wordt om inspiratie op te doen voor originele, bijzondere en unieke cadeau’s.
  2. Restaurants & leveranciers van eten en drinken; anderen inspireren met recepten en op die manier naamsbekendheid opbouwen.
  3. Bedrijven in de vrijetijdsbranche; inspiratie voor leuke locaties om te bezoeken.

  4. Sportscholen

Pinterest is een social media platform én zoekmachine in één.

Wil je aan de slag met Pinterest adverteren voor jouw bedrijf?

Pinterest als onderdeel van de customer journey

Door te adverteren op Pinterest kun je jouw doelgroep bereiken in verschillende fases in de customer journey.
Wil je weten hoe wij dit
aanpakken?
We zetten Pinterest campagnes in met verschillende campagnedoelstellingen:
1. Merkherkenning
2. Videoweergaven
3. Verkeer
4. Conversies

Wil jij écht gas geven met jouw online marketing?​
  • Merkherkenning en videoweergaven:
    Korte video’s en mooie afbeeldingen helpen jouw bedrijf naamsbekendheid op te bouwen. De campagnedoelstellingen merkherkenning en videoweergaven worden vooral gebruikt om de doelgroep te bereiken in de eerste fase, de triggerfase. 
  • Verkeer:
    Aangezien Pinterest wordt gebruikt om inspiratie op te doen, is het een perfect kanaal om de doelgroep in de oriëntatiefase te bereiken. Deze personen weten nog niet precies wat ze zoeken, ze hebben geen merk in hun hoofd en kennen jullie producten niet. De campagnedoelstelling ‘’verkeer’’ wordt vooral gebruikt in deze oriëntatiefase. Het doel is om zoveel mogelijk bezoekers vanuit Pinterest naar de website te krijgen, zodat we de bezoeker op de website meer informatie kunnen geven over jullie aanbod.
    Pinterest pins zorgen niet alleen voor een stijging in bezoekers vanuit Pinterest maar ook voor een stijging in bezoekers vanuit Google. Pinterest pins worden namelijk geïndexeerd door Google, als je de juiste zoekwoorden in de pins gebruikt worden jouw pins getoond bij het tabblad afbeeldingen in Google. Op deze manier heeft Pinterest een versterkend effect op de zichtbaarheid van jouw bedrijf in Google. 
  • Conversies:
    Ondanks dat Pinterest gebruikers in eerste instantie op zoek zijn naar inspiratie hebben ze vaak ook een koopintentie. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je de Pinterest gebruiker op het juiste moment de informatie geeft waar ze op dat moment behoefte aan hebben. Zo kun je in de beslissingsfase prijzen bij de pins tonen, ook wel uitgebreide productpins (rich pins) genoemd. Een Pinterest campagne met campagnedoelstelling ‘’conversies’’ gebruiken we om de doelgroep te bereiken in de beslissingsfase.

Klinkt goed toch?

Wil jij de Pinterest campagnes van jouw bedrijf uitbesteden?