Bij Google Ads Search campagnes bepalen we op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden in de Google zoekmachine. We schrijven specifieke advertenties die aansluiten op deze zoekwoorden zodat de advertentierelevantie goed is. Je hoeft pas te betalen aan Google zodra men op een advertentie klikt. Daarom is het belangrijk dat we goede advertentieteksten schrijven zodat de doelgroep weet wat ze kunnen gaan verwachten op de website en je vooral gaat betalen voor relevante websitebezoekers.
Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in de verschillende zoekwoorden die door de doelgroep gebruikt worden. De zoekwoorden variëren van brede zoekopdrachten die bestaan uit 1 zoekwoord zoals ‘’fietsen’’ tot specifieke zoekopdrachten die bestaan uit meerdere zoekwoorden zoals ‘’Gazelle herenfiets kopen’’.
Bij het maken van een zoekwoordenonderzoek is het aan te raden de zoekwoorden per fase van de customer journey in te delen. Dit helpt om de juiste boodschap voor de advertentietekst te bedenken, voor die specifieke fase.
Een andere belangrijke reden waarom wij de voorkeur geven aan deze aanpak is dat bij het optimaliseren van de Google Ads campagnes meer advertentiebudget toegekend wordt aan de zoekwoorden die behoren bij de fase die voor jouw bedrijf het belangrijkste is.
We begrijpen dat je als bedrijf het liefst altijd in Google getoond wordt, bij alle zoekopdrachten, zodat je de doelgroep bereikt in alle fases van de customer journey. Onze ervaring is dat dit niet mogelijk is, tenzij je onbeperkt advertentiebudget hebt.
De praktijk laat vaak zien dat bedrijven met Google Ads advertenties in alle fases beperkt zichtbaar zijn. Het risico hiervan is dat iemand die in de ochtend heeft gezocht naar ‘’fietsen’’ en op jouw advertentie heeft geklikt, later op die dag zoekt naar een specifiek zoekwoord zoals ‘’fiets kopen’’ maar jouw advertenties niet meer ziet. Dit komt doordat jouw advertentie niet meer wordt getoond in Google omdat het advertentiebudget voor die dag volledig verbruikt is.
Dat klinkt minder effectief toch?
Om die reden kiezen wij ervoor om te zorgen dat er voldoende advertentiebudget beschikbaar is voor de zoekopdrachten in combinatie met kopen, zodat de personen in de beslissingsfase jullie advertenties in Google blijven zien.
Het overige advertentiebudget wordt gebruikt voor personen in de beginfases, die naar een breed zoekwoord zoals ‘’fietsen’’ zoeken. Uiteraard willen we jouw doelgroep ook bereiken in de beginfases van de customer journey. Deze kunnen we perfect bereiken met andere online marketing campagnes zoals Google Ads Display, YouTube campagnes of Social Media campagnes, waarbij de kosten voor adverteren vaak lager liggen. Op deze manier besteden we jouw marketingbudget op een effectieve manier om de doelgroep in alle fases van de customer journey optimaal te bereiken.